O odnosu filma, televizijskih serija i književnosti, pisanju scenarija na osnovu književnog dela, razgovarali su u sredu 24.oktobra u okviru programa „Slušanje/gledanje knjiga“ Gordan Mihić, Vladimir Kecmanović i Dragan Bjelogrlić uz moderatora Miroljuba Stojanovića.

Gordan Mihić

Gordan Mihić je govorio o sopstvenom iskustvu kada je u pitanju ekranizacija velikih književnih dela i rekao da je „piscu, koji je filmski scenarista po profesiji, ponekad potrebno da se uhvati u koštac sa ekranizacijom velikih književnih dela, ali je potrebno mnogo sreće da scenarista uspe da poveže sve konce koji čine jedan roman“. On je naglasio da danas u Srbiji postoji širok krug mladih ljudi koji odlično pišu, ali da je finansijski aspekt osnovni razlog koji otežava nastanak filma i da se postavlja pitanje za koga se film pravi.

Vladimir Kecmanović

Vladimir Kecmanović je istakao da sebe pre svega vidi kao proznog pisca, ali da su rađene adaptacije njegovih dela u pozorištu i na filmu i da u poslednje vreme radi i kao scenarista, gde uobličava već postojeće ideje u scenario. Na pitanje da li je autorska ideja, u kojoj je suverenost reditelja neprikosnovena, dovela do zapostavljanja scenarista, on je odgovorio da je danas česta pojava da postoje kompletni filmski autori koji istovremeno pišu scenario, režiraju, glume i produciraju, ali da u tom procesu rezultati ponekad mogu biti „tragikomični“.

Dragan Bjelogrlić

Dragan Bjelogrlić je naglasio da je „scenario i nastanak scenarija u našoj kinematografiji potcenjen najčešće iz finansijskih razloga“ i dodao da on pokušava u svojim projektima da učestvuje od samog početka i da radi sa piscima, ističući da je napravio „eksperiment“ kada je za pisanje scenarija za seriju „Senke nad Balkanom“ pozvao dva romanopisca i jednog scenaristu, želeći da „vrednost koju nosi literatura poveže sa filmom kao vizuelnom umetnošću, iako scenaristička pravila odudaraju od književnih“. On je rekao da često može da se čuje kako je najbolnija tačka domaće kinematografije odsustvo dobrih scenarista, ali da on smatra da to nije istina, već da „mi nismo dovoljno negovali naše scenariste“.